FINANCIAL PRESS Polska

Kilkadziesiąt osób dziennie przystępuje do pozwów zbiorowych. Volkswagenowi nie darują

Ponad sto osób w zaledwie dwa dni zarejestrowało się na stronie http://vw.pozywamy-zbiorowo.pl/ wyrażając chęć przystąpienia do pozwu zbiorowego. Wśród nich są zarówno klienci indywidualni, jak i przedsiębiorcy. Będą domagać się rekompensaty za to, że kupując swoje volkswageny, skody, seaty czy audi nabyli inny samochód niż wynikało to z oferty. To efekt tzw. afery dieselgate.

– Zainteresowanych przybywa w bardzo szybkim tempie – przyznaje Maciej Żyłka, szef portalu pozywamy-zbiorowo.pl, który kojarzy ludzi zamierzających nie indywidualnie, ale w trybie pozwu zbiorowego dochodzić swoich racji. – Zapisy rozpoczęliśmy w czwartek, a już w piątek było stu chętnych, a dziś jest już ich znacznie więcej.

Przypomnijmy, że sprawa dotyczy manipulacji, jakich dopuścił się koncern Volkswagen, montując w silnikach Diesla oprogramowanie wypaczające odczyty emitowanych szkodliwych substancji. Co prawda koncern zadeklarował ich wymianę, ale wszystko wskazuje na to, że po tej zmianie silnik będzie miał inne właściwości. Poza tym istnieje obawa, że przy odsprzedaży roczniki napiętnowane aferą dieselgate będą mniej chętnie kupowane, czyli ich cena może być niższa. Przede wszystkim, co nie ulega wątpliwości i do czego przyznał się sam producent, faktycznie sprzedawane były samochody o innych właściwościach niż deklarowane, o czym klienci nie mieli pojęcia.

– Pozwów zbiorowych z pewnością będzie dużo. Wynika to z tego, że osoby prywatne będą pozywać konkretne salony samochodowe, które im te auta sprzedały, przedsiębiorców natomiast będziemy reprezentować w jednym pozwie bezpośrednio przeciw koncernowi Volkswagen z siedzibą w Wolfsburgu. Rozróżnienie to wynika z tego, że w świetle prawa przedsiębiorcy nie są konsumentami i dotyczą ich inne przepisy. Znaleźliśmy jednak dla nich furtkę, która umożliwia im wystąpienie z pozwem zbiorowym – wyjaśnia mecenas Maciej Broniecki z zaprzyjaźnionej z portalem pozywamy-zbiorowo kancelarii prawnej Dauerman, która będzie prowadzić sprawy przeciw dealerom i koncernowi.

Od Volkswagena i poszczególnych dealerów występujący z pozwami będą domagać się rekompensaty finansowej. Takie roszczenie, zdaniem kancelarii Dauerman, jest najbardziej zasadne. Wymiana auta na nowe, bądź obniżenie rat leasingowych, będzie znacznie trudniejsze do uzyskania. A kancelaria liczy na to, że odszkodowania uda się jej uzyskać sprawnie i szybko bez procesu – w trybie ugody przedsądowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *